GeloofsABC

GeloofsABC is voor iedereen - jong en oud - die meer willen weten over het christelijk geloof. In de gesprekken gaan we geen vraag uit de weg. Ook dit seizoen gaan we aan de slag met de hele praktische kant van het geloof. Aan bod komen dagelijkse onderwerpen en telkens is de vraag hoe leggen we een link met kerk, theologie, bijbel om zelf keuzes voor ons eigen geloof te maken.


Deze gesprekken zijn een samenwerking tussen Ontmoetingskerk Zevenkamp en Open Hof Kerk Ommoord. 

In 2023 gaan we op een aantal dinsdagavonden in gesprek bij Open Hof Ommoord, Hesseplaats 441, 3069 EA Rotterdam.


Aarzel niet en doe mee! Kom een keertje langs!


Meer informatie of opgeven kan bij:

Contact:  

E-mail:

Telefoon:

Jils Amesz

jga919@xs4all.nl

06 - 39 13 93 91


Data voor de komende maanden: 

Dinsdagavond 14 november 2023  in Open Hof Kerk Ommoord, Hesseplaats 441, 3069 EA Rotterdam
en 

Dinsdagavond 12 december 2023  in Open Hof Kerk Ommoord, Hesseplaats 441, 3069 EA Rotterdam



Dinsdag 24 oktober 2023 kwamen we in gesprek over “de ziel”.


We zijn samen op zoek gegaan naar de betekenis van het woord ziel voor onszelf. Zomaar een paar associaties bij het woord ziel die bij ons naar boven kwamen:  emoties, je echte ik, dat wat jou jou maakt, je geest. En hoe verhoudt dat zich dan in combinatie met het geloof? 


In de bijbel wordt redelijk vaak het woord ziel gebruikt. Denk aan de Psalmen! Maar in de kerk gebruiken we het woord weinig. “Het woord (ziel) heeft veel betekenissen. In het christendom is het vaak het ondeelbare en onsterfelijke deel van de mens, diens essentie, maar ook daar zijn accentverschillen. Het komt er ook op aan hoe je God ziet. Als je God ziet als een kracht in het verlengde van ons mensen, zul je misschien sneller spreken van God en de menselijke ziel die in elkaar overlopen, van een goddelijke vonk bijvoorbeeld.” vertelt de schrijfster van het boekje "Kijk op de ziel" in een interview.

In het boekje “Kijk op de ziel” zoekt de schrijfster Martine Oldhoff naar wegen om de betekenis van de ziel in het christelijke geloof te verwoorden.
Het woordje “ziel” duikt overal op in onze taal. Maar heeft het woord nog betekenis in onze huidige samenleving? Eeuwenlang was de ziel een bekend begrip in kerk en theologie. De schrijfster werpt een nieuw licht op dit oude woord. “Kijk op de ziel” is een bezinningsboek dat leidt tot diepe geloofsgesprekken met gemeenteleden.